Sidor

onsdag 27 mars 2013

Ssch var tyst!

Jag sitter och skriver det här på kökstrappan. Det är eftermiddag och marssolen formligen välter ljus ner över jorden från en knallblå himmel. Det är underbart saliggörande varmt här där jag sitter i lä för den kyliga vinden. Det är fortfarande 15 minus om natten och även om våren ganska visst är här har den beslutat sig att verkligen dra ut på det.

Men det var inte om vädret jag ville skriva även om det nog också är med på ett hörn.

Ute på facebook hittade jag den här bilden med texten, "Be still and listen. The earth is singing."

Mitt hjärta reagerade omedelbart. Hur sant är det inte! 
Det fick mig att tänka på alla olika meditationstekniker som finns och hur många andra "uppmärksam-närvaro" verktyg som t.ex. mindfulness rörelsen utvecklat. De flesta av dessa tekniker och verktyg fokuserar på det individuella jagets tillkortakommanden eller möjligheter. Meditationen eller den guidade mindfulness tekniken tar utgångspunkt i att vi, vårt jag, är centrum för upplevelser, sensationer, tankar och att upplevelsen av frid och ro finns när vi smälter in i dessa och går bakom dom. 

Den här facebook bildens budskap pekar på en helt annan stig. Den säger åt oss att vara tysta, att det finns en sång sjungen av ett mycket mycket större väsen, vår jord. Och att vi missar den sången för att vi är så upptagna av att lyssna på vår egen personliga sång.

Så lyft rumpan från din meditationskudde, stäng av dina downloads med mindfulness tekniker. Ta på dig stövlarna och sätt dig i parken eller på kökstrappen och ssschh, var tyst och lyssna! Hör jorden sjunger! Sången är fylld med fågelkvitter, flugsurr, vindens prasslande i torra löv, knak och knirk och knäpp och sviisch, porlande, kluckande, brummande, suckande, skriande och forsande. Och så inunder och genomträngande allt detta, ett slags omsorgsmättat hummande, jordens egna ljud, den närande frekvensen som om hörd lagar brustna hjärtan, dämpar stress och förlåter allt.

Och nu. Sssch! Lyssna!
Hör hur jorden sjunger en sång om dig utan du i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar