Sidor

lördag 4 juli 2015

Sommar, flipflops och en omtänksam farmaceut

Buhu jag har gubbvad! :( Det kallas det visst när man får en muskelfibersprängning i vadmuskeln!
Det hände när jag kom hem från min sköna yogavecka i London. Jag hade gått nog i allt cirka 10 km varje dag i ett par väldigt snygga men oerhört fotfientliga träningsskor med mjukt inre men rigid och hård sula. Dagen efter jag kom hem snörde jag på mig springskorna och boing sade det i några fibrer och sedan dess har jag levt med all den där ansträngande påpasslighet man har efter en fibersprängning. Och pendlat mellan att nästan läka och så bli övermodig och ge sig ut på något för muskeln övermäktigt och så har det hela börjat om från början igen.

Xeroshoes
Här om dagen gick jag i sommarvärmen förbi mina vänner och grannar på kullen och vi satt en stund i skuggan och drack ett glas vatten. Mannen som är farmaceut i botten frågade omtänksamt hur jag hade det med min fibersprängning och jag svarade att jag just hade sabbat läkningen igen genom en väl lång tur i skogen. Han tittade på mina xeroshoes och sade men det är väl inte så konstigt när du går runt i det där! Du måste ju skaffa dig skor med några bra ortopediska inlägg!!

Det skulle han aldrig ha sagt! ;) Det fick mig att gå igång trots värmen fast jag visste att han bara ville mig väl. Jag sade:-" Om foten har 33 leder och 25 % av kroppens antal muskler är det nog meningen att de ska användas och inte stoppas in i skor, proppas upp med inlägg och se ut som babyfötter". (Om det fanns en tävling för mest välskötta, mest mjuka, mest babyaktiga fötter skulle B vara en värdig kandidat till första priset!:) Jag fortsatte hetsigt;-" Om jag vill att det här ska läka så måste jag låta musklerna arbeta så att cirkulationen blir optimal. Dess bättre genomströmning, dess snabbare läkning!
B tittade lite förvånat på mig och sade:-" Men det kan väl ändå inte vara sunt att gå i sådana där skor! Jag kommer ihåg en sommar då jag nästan bara gick i flipflops och jag var helt förstörd efter det!"

Aha! Just ja! Som många andra förväxlade han barfotaskor med flipflops. De ser ju nästan likadana ut men det finns en viktig skillnad som många inte tänker på. Och det är bandet som stödjer hälen.
Flipflop har ingen strap, vilket innebär att vi måste jobba hårt med att hålla skon på plats. Och det gör vi med att knipa tårna ned i i sulan. Katy Bowman skriver i "Whole body barefoot" att nyare studier visar att detta kan resultera i olika problemställningar upp igenom kroppen, det vill säga att det inte bara skapar en spänning i och förkortande av musklerna i tårna men också spänning på framsidan av underbenet och en rubbning av balansen upp genom knä och höft etcetera.

Havianas med strap
Men när det nu är så här varmt, vill vi gärna ha en öppen lätt sko. Och som tur är finns det många att välja på som samtidigt har en tunn flexibel sula och som låter foten jobba som den är designad att göra. Till och med Havianas finns nu med strap.
Annars kolla in Katy Bowmans summershoelist!

Och gubbvaden då? Ja den ska behandlas som alla gubbar med lirk, envishet och en god portion humor. Det blir inte i sommar jag springer tio milen iallafall. Tills dess går jag barfota eller i mina xeroshoes och vårdar mina valkar och förhårdnader lika ömt som min vän B filar ned sina:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar